3500 (oud-)studenten levenslang boeien, binden én behouden met een online community

20-09-2023
136 keer bekeken {0} reacties

Een wereld waarin levenlang ontwikkelen toegankelijk en vanzelfsprekend is. Dat is precies wat Nimeto Utrecht realiseert met hun online alumni community. Wil jij hier nu meer over weten? Lees dan de case verder, en schrijf je in voor de inspiratiesessie 'De winst van een alumni community'.

Kortom: de community is een verlengstuk van Nimeto, waar studenten levenslang gebruik van kunnen en mogen maken. In hun eerste studiejaar beginnen ze hier al mee.

Nimeto

Creatieve ruimtes maken leer je als student van Nimeto. De school is niet groot: ongeveer 1350 studenten leren hier alles over vormgeving, styling, creatieve techniek, of vastgoed en makelaardij.

Doel

Waar Nimeto naartoe werkt is een ‘dynamisch diploma’ voor alle afgestudeerde studenten. Oud-studenten blijven terugkomen om meer te leren en relevante informatie te vinden. Dit doen zij door onderdeel te zijn van de bruisende community.

Vertrekpunten

Een verlengstuk van Nimeto neerzetten waar gelijkgestemden met elkaar in contact komen. Een plek waar je 24/7 geïnspireerd wordt en waar je met een vraag, een wens, of aanbod terecht kunt.

Meebewegen met de behoeften van de communityleden door het meten van statistieken.

Uitdagingen

Rekening houden met de AVG en privacyregels. Daarbij blijft het ook belangrijk dat de drempel om mee te doen niet té hoog wordt gemaakt.

Realiseren dat de community het centrale punt is waar (oud-)studenten handige en interessante informatie kunnen vinden.

Om de community in beeld te brengen, is het van belang om social media in te zetten. En daar moet een weloverwogen keuze in worden gemaakt: kies je voor eigen/nieuw kanaal specifiek gericht op de community, of gaat de communicatie via de corporate socials?

Oplossing

Mett ontwikkelde een online alumni community met Nimeto, waarbij het 'boeien, binden en behouden' principe centraal staat. De bouw van de community is een echte samenwerking tussen klant en leverancier, en dat is ook een van de belangrijkste onderdelen van bovenstaande visie.

- Boeien: al tijdens de studietijd de community gebruiken om (oud)-studenten actief te betrekken. Bijvoorbeeld door via de community te helpen met het vinden van een stageplek. Zo maken studenten al vroeg contact met de buitenwereld en leren zij dat er ook daar een hoop kennis en inspiratie ligt.

- Binden: in het eindexamenjaar helpen met solliciteren door middel van sollicitatieworkshops, of te ondersteunen met loopbaanbegeleiding. Alles hierover kunnen ze terugvinden op de community.

- Behouden: hét centrale punt blijven waar (oud)-studenten de beste informatie kunnen vinden, bijvoorbeeld over cursussen die in hun vakgebied interessant zijn en die ze na hun schoolperiode kunnen blijven volgen.

Kortom: Nimeto wil het contact en de relatie behouden om de studenten ook na hun schoolperiode te blijven helpen. We leren een hoop van hun ervaringen en behoeften wat een mooie refelectie is op het huidige onderwijs.

Resultaten

Momenteel zijn er ongeveer 3500 communityleden en gemiddeld 300 bezoekers per dag. De vacatures en de ‘oud studenten in the spotlight’-rubriek scoren het allerbeste.

Daarnaast zijn items die gaan over ondernemen bijvoorbeeld erg populair. Het ondernemen wordt ook als vak tijdens de opleiding gegeven, maar is dan nog stukken minder relevant. Zelfstandige ondernemers moeten alles zelf uitzoeken en regelen, dan is het fijn als er een plek is waar de zaken op een rijtje staan en je met andere ondernemers in gesprek kunt komen. De community biedt hier de perfecte plek voor.


Doordat Nimeto via de community gemakkelijker met oud-studenten in contact kan komen die al in het werkveld aan het werk zijn, hebben ze ook beter zicht op de ontwikkelingen in alle vakgebieden. Dit heeft vervolgens weer een positieve invloed op het betere bedienen en bevragen van bedrijvenpartners. De aansluiting van school naar werk wordt bevorderd.

Wat vindt de klant?

“De samenwerking met Mett verloopt erg prettig. Mett is een laagdrempelig bedrijf dat graag meedenkt en meebeweegt. Dat is voor ons essentieel. We zijn een klein team en dan is het fijn wanneer er een collegiale omgang is met leveranciers.

Een community levert je zoveel op, de energie die ontstaat wanneer mensen samenkomen is in alle opzichten goud waard. Een Nederlandse partner die het onderwijs snapt, is wat mij betreft daarbij de beste keuze. “

Simone Ooijens

Communitymanager bij Nimeto

 


Alles weten over een alumni community?

Schrijf je dan in voor de inspiratiesessie de Winst van een alumni community op 9 oktober!
Meer informatie en inschrijven

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen