Start&GO ondersteunt ruim 130 startende ondernemers met een online Mett community

29-07-2022
2470 keer bekeken {0} reacties

Een eigen onderneming starten is een grote stap. Daarom ondersteunt Start&GO startende ondernemers hun slaagkansen te verhogen. Hierbij ontstond ook de wens voor een online community waar ondernemers makkelijk met elkaar in contact komen.

De eisen: een dienstverlener die niet alleen een mooi platform bouwt, maar ook adviseert in community management om het platform levendig te maken. Mett bood de oplossing.

Cijfers

  • 130 communityleden
  • 13 gedreven community ambassadeurs
  • 642 views op het meest gelezen item
  • 233 bezoekers op de drukst bezochte dag

Adviseur Juliette van der Wurff hielp Start&GO

 

Start&GO

Startersinitiatief Start&GO ondersteunt al ruim 10 jaar startende ondernemers in West-Vlaanderen. Bijvoorbeeld met opleidingen, netwerkactiviteiten en coaching. Starten met een eigen onderneming is een heel avontuur. Omdat startende ondernemers veel van elkaar kunnen leren, is Start&GO recent gestart met hun eigen online community: dé ontmoetingsplek voor en door startende ondernemers.

Doel

Met een online community wil Start&GO de slaagkansen van startende ondernemers verhogen. De community moet zoveel mogelijk drempels voor het ontmoeten van andere ondernemers wegnemen. Het doel is om een eigen afgeschermde omgeving te bieden waar ondernemers vragen stellen en ervaringen kunnen delen.

Vertrekpunten

  • De community moet startende ondernemers inspireren
  • Ondernemers moeten kennis en ervaringen delen en vragen kunnen stellen
  • Ondernemers moeten connecties met elkaar kunnen leggen op de community

Uitdagingen

  • De grootste uitdaging was of de online community wel zou aanslaan bij startende ondernemers. Start&GO heeft op voorhand een uitvraag gedaan om te achterhalen of de behoefte er lag, maar dit bleef spannend.

Oplossing

De functionaliteiten van Mett kwamen overeen met de toepassingen die Start&GO zocht. Daarom ontwikkelde Mett samen met Start&GO de Start&GO community. Het projectteam van Start&GO kreeg de rechten om zelf ook te kunnen bouwen en het platform te kunnen aanpassen. Na een paar strategische sessies kon het platform al snel live.

Sinds de start van de ontwikkeling denkt Mett mee over een slimme indeling van de online informatie. Omdat Start&GO gebruik maakte van de community coaching, heeft Mett ook uitgebreid meegedacht over manieren om activiteit te creëren op de community. Eén manier hiervoor is de inzet van ambassadeurs. Aan de basis van de Start&GO community staat dan ook een leuke en gedreven groep ambassadeurs, die vanaf het begin betrokken is en geholpen heeft om de online community vorm te geven.

Resultaten

De online community startte in februari 2022 en groeit gestaag. Nu, 5 maanden later, hebben 120 startende ondernemers zich aangesloten. Het meest gelezen artikel op de community heeft 642 views en op de drukste dag bezochten 233 personen de community. De community ambassadeurs dragen bij aan de community building.

Over de samenwerking met Mett zegt Start&GO: “De samenwerking met Mett gaat verder dan enkel het bouwen van een website. We zien hen op lange termijn als adviseur op momenten dat we extern advies kunnen gebruiken. Online community management is voor ons nieuw en het is een fijn gevoel om te weten dat je ergens terecht kan met je vragen.”

Wat vindt de klant?

Mett heeft de ervaring die wij zochten in het opzetten van een online community en heeft ons door het project begeleid in strategie- en platformsessies om de bouwblokken naar onze hand te zetten. Als je op zoek bent naar een dienstverlener die niet enkel een handige tool heeft, maar ook advies kan geven in community management, dan ben je bij Mett aan het juiste adres.

 Julie Naesens
Communitymanager Start&GO

 

 

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen