Online onboarding in Mett, hoe dan?

22-04-2021
396 keer bekeken {0} reacties

Start je met een nieuwe community of intranet? Dan wil je jouw deelnemers natuurlijk online verwelkomen op het platform én aan de hand meenemen om de weg te vinden. Kortom: een online onboarding.

Vragen over contactpersonen, het eigen profiel en het toevoegen van items kunnen hiermee weggenomen worden. Maar hoe doe je dat, zo'n onboarding?

In Mett is het gemakkelijk om een onboardingsproces op te bouwen met een aantal standaardpagina's. Als je al lid bent van onze Academy heb je de onboardingspagina's misschien al gezien. In de volgende video leggen we uit hoe je een onboardingsproces kunt opbouwen:



Doordat er in de video een beheerdersaccount wordt getoond, zijn er bijvoorbeeld wijzigingsknoppen te zien. Dit betekent ook dat je de teksten gemakkelijk aanpast. Een paar belangrijke stappen voor onboarding:

  • geef de nieuwe deelnemers aandacht, beschrijf in de introductietekst dat het heel leuk is dat ze zich hebben aangemeld;
  • laat zien wie de contactpersonen zijn van de community. Als nieuwe deelnemers vragen hebben, weten ze gelijk bij wie ze terecht kunnen;
  • geef alvast wat tips hoe ze het profiel kunnen verrijken of waar ze interessante blogs/cases kunnen vinden;
  • zorg dat deze pagina's na aanmelding altijd terug te vinden zijn. Op die manier kunnen deelnemers alles nog even op het gemak terug lezen;
  • naast de onboardingpagina's is het handig om een pagina aan te maken waar je een aantal artikelen plaatst met verdere uitleg over de community. Denk aan vragen als: hoe pas ik mijn profiel aan? Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten? Of hoe blijf ik op de hoogte?

In het voorbeeld gaat de opbouw van de onboardingpagina's in stappen. Hiervoor kun je ook heel gemakkelijk het horizontale submenu inzetten. Lees in deze blog hoe dat werkt.

Heb je nog vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen via 030 711 5777 of stuur een mailtje naar helpdesk@mett.nl.

Online onboarding in Mett

Bekijk ook

Lotte Bruijninckx (Mett)

09-02-23 om 9:03

Ellen Buwalda Top! Ik heb je een aparte mail gestuurd om een afspraak in te plannen. 

Ellen Buwalda

08-02-23 om 17:42

Lotte Bruijninckx (Mett) weer super fijn je snelle reactie en deze keer met een aanbod om aan de slag te gaan.

Stuur s.v.p. een vergaderverzoek (vrijdag 10/2?) dan reageer ik z.s.m.

PS: Haha ja herkenbaar de meerdere accounts, want die hebben wij ook bij onze leden. Het blijft een uitdaging je persoonlijke informatiehuishouding op orde houden als het gaat om accounts/profielen. 
Dat is nu precies waar ik als DigiCoach/MediaCoach sessie voor begeleid (even een beetje sluikreclame voor mijn bedrijf Level Next Online 😊)

Lotte Bruijninckx (Mett)

08-02-23 om 17:18

Hoi Ellen Buwalda en nathalie ladan,

Begrijpelijk hoor! Hoe snel we dit kunnen publiceren is afhankelijk van de inhoud die je in het onboardingsprogramma voor nieuwe en bestaande gebruikers wil tonen. Zullen we hier in een aparte afspraak samen naar kijken? 

En ik verscheen meerdere keer in de taglijst, omdat ik een aantal keer geregistreerd stond met verschillende e-mailadressen. Dit heb ik zojuist aangepast! In principe zou je iedere gebruiker maar één keer moeten kunnen selecteren.

 

Ellen Buwalda

08-02-23 om 14:59

Hi Lotte Bruijninckx (Mett) 
Goed en fijn je reactie te lezen! Ik wil heel graag stappen zetten om de basis goed op orde te krijgen, Helaas moet ik mij ook erbij neerleggen dat het soms per kleine stap gaat ...

Hoe snel (😊) kunnen we dit publiceren? Ik wil namelijk mijn concept nieuwsbrief eerst definitief maken met deze nieuwe pagina en daarna verzenden. Dit betekent wel weer de tekst aanpassen, maar de info is daardoor wel veel beter voor de lezer. 

Wat stel jij voor als volgende stap?
FYI nathalie ladan 

PS: Ik zie bij de @ Lotte jouw naam 3x. Wil je dit s.v.p. toelichten? Misschien is de info bruikbaar als handige tip voor mij als communitymanager met mijn verschillende rollen/posities binnen mijn dienstbetrekking en zzp werkzaamheden.

Lotte Bruijninckx (Mett)

08-02-23 om 10:02

Hi Ellen Buwalda,

Leuk om te zien dat jullie zo actief met de onboarding aan de slag zijn gegaan! Dit is inderdaad een heel belangrijk onderdeel om (nieuwe) gebruikers een warm welkom te heten. Wat vind je van het volgende idee:

  • Je kunt voor nieuwe gebruikers een pagina tonen nadat zij voor de eerste keer zijn ingelogd. Deze onboardingspagina kan dan volledig gericht zijn op nieuwe leden. Je hoeft deze pagina niet in de menustructuur te tonen. Sterker nog: je kunt het menu op deze eerste onboardingspagina uitzetten waardoor je alleen de eerste handige tips ziet. 
     
  • Vervolgens kun je in de menustructuur een onboardingsprogramma laten zien voor bestaande gebruikers onder de noemer Welkom terug. Deze hoeft dan niet meer gericht te zijn op nieuwe gebruikers. Je bent dan namelijk al een keer ingelogd geweest.

Wij denken hier graag met je over mee!

Ellen Buwalda

08-02-23 om 9:51

Hi Mett'ers,

Ik vind een onbaording pagina echt heel waardevol niet alleen voor nieuwe leden, maar ook bestaand leden.

Wij zijn nu bezig op Rijkscampus Online om dit ook te gebruiken en er is info voor nieuwe leden. Graag wil ik nu ook de bestaande leden welkom heten met 'Welkom terug'. Hoe kan dit uitgevoerd worden?

Dank!

Ellen Buwalda (Level Next online) Interim communitymanager

#TIPLN: Het is voor de lezer fijn, om een hyperlink te vinden bij verwijzing naar andere locaties bronnen. In dit geval de Mett onboardingpagina in de video ;-)

Cookie-instellingen