Meer dan 700 vrouwen in de overgang sluiten zich aan bij de Vuurvrouw-community

13-07-2023
529 keer bekeken {0} reacties

Vrouwen helpen om vanuit kracht en in eigen regie vorm te geven aan de levensfase van de overgang , zodat ze meer zelfvertrouwen hebben en hun volledige potentieel kunnen benutten. Dat is precies wat de online community Vuurvrouw doet.

Niet onbelangrijk, want in Nederland zijn er gemiddeld twee miljoen vrouwen in de overgang. En al deze vrouwen ervaren de overgang anders. Daarom biedt de online community www.vuurvrouw.nu een plek om ervaringen uit te wisselen, tips op te halen en kennis te delen.

Vuurvrouw

Vuurvrouw is de belangenorganisatie voor vrouwen in de overgang.  Ze richten zich op het vergroten van kennis bij vrouwen zelf, bij werkgevers, maar ook bij huisartsen en specialisten. Daarmee willen ze vrouwen in kun kracht zetten tijdens deze levensfase. Inmiddels zijn er meer dan 15.000 vrouwen actief betrokken bij Vuurvrouw, waarvan er meer dan 760 aangesloten zijn bij de community waar ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen.

Doel

De community www.vuurvrouw.nu is erop gericht om vrouwen in hun kracht te zetten tijdens deze levensfase, zodat ze meer zelfvertrouwen hebben en zelf aan het roer blijven in hun leven. De community biedt veel informatie, blogs en evenementen. Daarnaast vind je er informatie over de overgang op het werk en diverse workshops.

Vertrekpunten

Als belangenorganisatie is voor ons het contact met vrouwen in de overgang, onze doelgroep, essentieel. De community gaat daarin in de komende jaren een steeds centralere rol spelen. 

Het thema ‘overgang’ bespreekbaar maken en hiermee vrouwen helpen in deze belangrijke periode in hun leven.

Uitdagingen

De vrouwen in de leeftijdscategorie rond de overgang zijn vaak gewend aan social media, zoals Facebook. Het is een uitdaging om deze doelgroep ook op een online community te laten participeren. Ambassadeurs van Vuurvrouw binnen de online community nemen hierin het voortouw.

De online community is er om lotgenotencontact vorm te geven en zo vrouwen te helpen, de bekendheid van de community moet ervoor zorgen dat steeds meer vrouwen zich online aansluiten.

Oplossing

De online community www.vuurvrouw.nu bestaat uit twee delen: een kennisplatform waarop openbaar kennis wordt gedeeld en waarin informatie wordt ‘gezonden’. Denk bijvoorbeeld aan kennis over klachten, video’s, podcasts en het vinden van hulp. Ook worden er workshops en een toolkit gedeeld voor werkgevers.

Daarnaast wordt er aangestuurd op het delen van ervaringen en tips in het besloten gedeelte van de community. Gebruikers kunnen zich aanmelden en vervolgens direct meepraten. Het besloten gedeelte sluit hierin goed aan op het kennisplatform waar openbaar kennis wordt gedeeld. Binnen de community kunnen vrouwen hun vragen en ervaringen delen in een forum, waar andere vrouwen op kunnen reageren. Daarnaast worden er tips en trucks gedeeld én kunnen vrouwen hun mening geven op stellingen. Tot slot niet onbelangrijk: de ambassadeurs van de community worden in het zonnetje gezet. Zij zorgen ervoor dat de community getrokken wordt.

Resultaten

Vanaf de livegang van de community is het gelukt om meer dan 760 leden aan de community te binden. Een mooi resultaat, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat het thema ontzettend actueel en belangrijk is. Dit is ook terug te zien in het forum, waar vrijwel dagelijks nieuwe onderwerpen worden geplaatst en communityleden op elkaar reageren. Denk bijvoorbeeld aan het voorstelrondje, die nog steeds favoriet is. Nieuwe leden maken hier gebruik van en stellen zichzelf uitgebreid voor in de community. Het advies vragen en reageren op anderen is ook iets wat heel veel terugkomt op verschillende pagina’s. Inmiddels zijn er al meer dan 230 reacties.

Deze resultaten zorgen voor nieuwe ambities en doelstellingen. Daarom is het doel voor 2023 om te groeien naar 1500 leden binnen de online community. Daarvoor is er een nieuwe contentkalender ontwikkeld die aansluit op de vraag van de doelgroep. Er worden diverse thema’s uitgebreid met vlogs, webinars, filmpjes, ervaringsverhalen en polls.

Wat vindt de klant?

Wil je met een community aan de slag en wil je je oriënteren, dan kun je Mett niet overslaan. Mett is met de modulaire mogelijkheden en de opties om je community voor jou op maat te maken echt een aanrader. Je wordt goed getraind zodat je zelf echt aan de slag kunt. De adviseurs hebben veel kennis in huis, zijn enthousiast en denken graag met je mee. Hele fijne partners.

Eveline Bakker
Projectmanager en trainer

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen