Makkelijkere communicatie binnen én tussen afdelingen dankzij een sociaal intranet

21-11-2022
2467 keer bekeken 0 reacties

Koninklijke Ahrend is een internationaal toonaangevend bedrijf in kantoormeubelen met verkoopplekken in ruim 25 landen. Er werken wereldwijd 1600 medewerkers, waarvan ruim 10% met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Hoe houd je al die medewerkers op de hoogte over nieuwe producten en belangrijke veranderingen? En hoe zorg je voor verbinding tussen medewerkers bij verschillende merken? Een sociaal intranet van Mett bood de oplossing voor Koninklijke Ahrend.

  • 4971 reacties op het sociaal intranet
  • 8241 likes in totaal
  • 133.712 paginaweergaven in een jaar
  • 4600+ documenten gedeeld

Koninklijke Ahrend

Koninklijke Ahrend creëert vitaliserende werkomgevingen met als doel om welzijn, productiviteit en bevlogenheid van medewerkers te verhogen. De collecties van drie onderscheidende merken Ahrend, Gispen en Presikhaaf Schoolmeubelen bedienen de klant met duurzaam en tijdloos meubilair. Ook bieden zij verschillende diensten zoals interieurontwerp, circulaire services als refurbishment van bestaand meubilair en thuiswerkplekken voor organisaties regelen.  

Doel

Koninklijke Ahrend wil een intern platform waarmee zij collega’s, nationaal én internationaal, makkelijker op de hoogte kunnen brengen van het laatste nieuws in de organisatie. Op een besloten interne omgeving moeten collega’s updates kunnen vinden over activiteiten, diensten en producten. Daarnaast moet de interne omgeving onderlinge verbindingen tussen verschillende afdelingen versterken en moet het training centre, waar collega’s kennis kunnen bijspijkeren, vindbaar zijn,

Vertrekpunt

  • De interne omgeving moet de communicatie vergemakkelijken en verbinding tussen collega’s bij verschillende merken versterken
  • Er moet een Engelstalig deel in de omgeving worden ingebouwd voor internationale collega’s

Uitdaging

Er bestonden diverse communicatietools voor de verschillende afdelingen onder Koninklijk Ahrend. Daardoor was er onderling weinig contact tussen de verschillende afdelingen en de merken onderling. Dat maakte het ook lastig voor de communicatie-afdeling om in één keer informatie te delen met de medewerkers van alle verschillende merken.

Oplossing

Mett en Koninklijk Ahrend ontwikkelden samen een sociaal intranet waar alle medewerkers van de organisatie op terecht kunnen. Een plek waar alles samenkomt: nieuws, belangrijke documenten, productinformatie, een trainingsomgeving en een smoelenboek.

Resultaten

Het sociaal intranet van Koninklijke Ahrend is een gemakkelijk te gebruiken platform waar collega’s belangrijke informatie kunnen vinden. Elke afdeling heeft een eigen plek met documenten, contactgegevens van collega’s, een smoelenboek en quick links naar veelgebruikte programma’s. Ook heeft elke afdeling een herkenbare eigen look and feel op het intranet.Relevant nieuws, zoals een productlancering, wordt gedeeld in een nieuwssectie. Zo wordt informatie over een nieuw product direct op een centrale plek geborgd, zodat collega’s het ook later makkelijk kunnen terugvinden.

Mooie extra’s? Dankzij het sociaal intranet worden er minder interne groepse-mails verstuurd. Ook is het intranet een leuke manier om op de hoogte te blijven van collega’s: er worden persoonlijke nieuwtjes gedeeld, nieuwe collega’s voorgesteld en je leest er over collega’s die vertrekken. Zo wordt de onderlinge verbinding tussen collega’s versterkt.

Wat de toekomst betreft: Koninklijke Ahrend blijft collega’s motiveren om regelmatig het intranet te checken voor updates en nieuwtjes te delen. Het bedrijf ziet nog genoeg mogelijkheden om het sociaal intranet verder te blijven ontwikkelen met Mett.

Wat vindt de klant?

"Mett is vrij makkelijk te begrijpen, ook voor mensen die niet heel ‘tech savy’ zijn. Mett is een gebruiksvriendelijke en goed functionerende intranetomgeving, waarmee je collega’s en organisaties kunt verbinden. Het intranet van Mett is meegegroeid met nieuwe behoeften, zoals het integreren van een trainingscentrum met de tool WebinarGeek."

 Puck van der Pijl

Communicatieadviseur Ahrend

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

0  reacties

Cookie-instellingen