Adviesbureau Kickstad presenteert gebiedsontwikkeling projecten op een Mett projectenplatform

23-09-2022
2666 keer bekeken 0 reacties

Laat je inspireren door onze cases

Het verschil maken? De vraagstukken van organisaties worden opgelost door een juiste aanpak. Een online platform van Mett helpt ze daarbij. In de onderstaande cases beschrijven de organisaties hoe zij dit hebben gedaan.

 

 

Als adviesbureau in gebiedsontwikkeling wil je snel en betaalbaar een projectwebsite optuigen als dat nodig is. En ook belangrijk: de website zelf beheren, zodat je deze makkelijk kunt uitbreiden.

Dat onderstreept Kickstad. Hun adviseurs zijn actief binnen diverse participatieprojecten. Als er binnen die projecten behoefte is aan online participatie, gebruiken zij hun Kickstad projectenplatform. Mett deze oplossing maakt Kickstad elke participatiestrategie compleet.

  • 1 projectenplatform voor allerlei verschillende projecten
  • 20 kwalitatieve reacties ontvangen op het eerste project
  • 4 thema's waarover bewoners konden meedenken
  • 200+ views op het populairste thema

Kickstad

Kickstad is een bureau voor duurzame stadsontwikkeling. Hun adviseurs zijn actief in project-, proces, participatie- en omgevingsmanagement voor gebiedsontwikkelingen. In hun projecten gebruiken zij altijd een mix van participatiemiddelen. Met het Mett projectenplatform kan Kickstad voor al hun projecten snel en betaalbaar een projectwebsite optuigen.

Gemeente Stichtse Vecht en woningcorporatie Portaal hebben als eerst gebruik gemaakt van het projectenplatform van Kickstad, met de projectwebsite www.atlantischebuurt.nl. Kickstad werkt sinds 2020 aan een herontwikkeling voor de Atlantische Buurt in Maarssen. Samen met een bewonersinitiatiefgroep zijn zij daar bezig met de toekomst van de buurt. Het doel van de herontwikkeling is de verouderde sociale huurvoorraad van Portaal te vernieuwen, ook woningen in het middensegment toe te voegen en een betere en mooiere openbare ruimte te creëren.

Doel

De gebiedsvisie was lange tijd inzichtelijk op een kaart via een datagedreven website. Toen de gebiedsvisie werd vastgesteld, kwam het project in een volgende fase. Daarbij ontstond de behoefte aan een platform met betere participatiemogelijkheden. Toen Kickstad merkte dat deze wens ook in andere projecten bestond, koos het voor een Mett projectenplatform. Met als doel: één platform waarop elk project een eigen plek krijgt.

Vertrekpunten

  • Er moet één platform komen waar alle online participatie plaatsvindt. Dit platform moet allerlei losse tools voor online participatie vervangen.
  • Het beheer van de projectwebsite in eigen hand; geen vertraging en discussies met derden over de website.
  • Alle projectinformatie moet duidelijk op één plek te vinden zijn.

Uitdagingen

  • Om de investering van Kickstad te laten renderen moeten voldoende projecten een plek vinden op het platform.
  • Oók de opdrachtgevers moeten de meerwaarde van een online participatieplatform inzien.

Oplossing

Mett ontwikkelde een projectenplatform voor Kickstad. Eén platform waarop elk project een eigen plek kan krijgen. Omdat elk project een volledig eigen omgeving heeft – eigen url, navigatie, logo’s en beelden – merken verschillende opdrachtgevers niets van elkaars projecten op het platform.

Kickstad gebruikt het projectenplatform als online oplossing in hun participatie-middelenmix. Een oplossing die eenvoudiger en goedkoper is dan een losse projectwebsite voor elk project. De tool staat altijd klaar om gebruikt te kunnen worden.

Resultaten

Het projectenplatform zorgde bij het project Atlantische Buurt voor groter bereik, meer respons én betere resultaten. Online zijn er in een maand tientallen reacties binnengekomen. Deze reacties zorgen, samen met reacties uit fysieke bijeenkomsten, voor een optimalisatie van het stedenbouwkundig Programma van Eisen voor de buurt.

De Kickstad adviseurs zien dat, ondanks de behoefte om in fysieke bijeenkomsten input op te halen, veel mensen juist ook de meerwaarde van online participatie hebben ontdekt. En extra leuk: doordat het aantal views per thema inzichtelijk is, wordt het voor de adviseurs direct duidelijk welk gespreksonderwerp de meeste aandacht trekt.

Het platform verzamelt alle informatie over het project en de opgehaalde reacties duidelijk op één plek. Doordat Kickstad zelf het beheer van het platform doet, ervaren de adviseurs geen tijdverlies in de afstemming met derden over een website.

Wat vindt de klant?

"Mijn ervaring tot Mett tot nu toe is goed. De workshops werken goed om nieuwe collega’s de skills te leren om met het platform te kunnen werken. En leuk dat we werken aan een echt partnership tussen Kickstad en Mett. Leuke club, fijne tool."

Mirte van der Vliet

Procesregisseur en projectmanager Kickstad

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

0  reacties

Cookie-instellingen