Community Coaching

3077 keer bekeken 0 reacties

Je hebt veel energie gestoken in het opzetten van jouw community. Een prachtig platform, een duidelijke structuur. Nu komt het erop aan: weet jouw doelgroep de weg naar jouw community te vinden?

Vanuit Mett begeleiden we je indien gewenst bij de volgende belangrijke onderdelen om het succces van je communityaanpak te vergroten. We doen dit in de vorm van een dienstenpakket. Je kunt het totale pakket kiezen maar ook losse onderdelen.

Onboardingssessies

Een eerste indruk maak je maar één keer. Als de meerwaarde van jouw community direct duidelijk is, voelen bezoekers zich betrokken en komen ze sneller terug. Het is dus belangrijk om na te denken over hoe je een goede eerste indruk maakt met een helder onboardingsprogramma. Daarvoor moet je drie dingen op orde hebben: je platform moet gebruiksvriendelijk zijn, mensen moeten zich er thuis voelen en ze moeten zich herkennen in de doelstelling van de community. Mett begeleid je graag jouw onboardingsprogramma slim in te richten.

Gebruikersonderzoek

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: meten is weten en ken je doelgroep. Mett begeleidt je daarom met het opstellen van verschillende methodieken om het gedrag van gebruikers te analyseren en op basis daarvan je platform te optimaliseren. Door geregeld het gedrag, de eisen en wensen van gebruikers in kaart brengen, ben jij in staat een succes te maken van jouw community.

Activatiecampagne

Iedere online community kent de uitdaging om de discussie levendig, actueel en relevant te houden. Dat lukt je alleen als je doelgroep blijft bijdragen aan het platform - of dat nou in de vorm van een uitgebreide blogpost, een stem of een eenvoudige like is. De grote vraag is daarom: hoe daag je je leden uit om hun stem te laten horen? Mett heeft jarenlange ervaring met het opzetten van activatiecampagnes, waarbij we doeltreffende online-en offline middelen inzetten. Zodat het structureel gebruik van jouw community groei.

Ambassadeurprogramma 

We verzorgen een kick-off met de ambassadeurs voor de introductie (of herstart) van de community. In de activatiesessie met ambassadeurs nemen we deelnemers mee in het doel van het platform, het belang van een actieve community en de kansen. We zoomen in op de vereisten om een community actief te maken en te houden. De ambassadeurs spelen daar namelijk een belangrijke rol in.
 
Daarnaast peilen we de behoeften en wensen van de ambassadeurs. Wat willen zij graag vinden op het platform? En wat willen zij bieden? Aan de hand van ambassadeursrollen onderzoeken we welke rollen passen bij de krachten en competenties van de ambassadeurs. Zo is de ene ambassadeur bijvoorbeeld geschikt voor een gastheerrol door nieuwe gebruikers welkom te heten en past de ander beter in de rol van expert, die kennis deelt op het platform

Content en activatiesessie

Doelstelling van de workshop is het geven van advies en handvatten, tips, ervaringen en methodische handrekeningen om de platformen (communities, intranetten, participatieplatformen) meer te activeren, betrokken ambassadeurs een rol te geven en te zorgen voor meer adoptie van het platform.

Hoe maak je meer succes van je huidige platformen en wat is hiervoor nodig? Welke meerwaarde heeft het voor gebruikers zodat zij zich ook meer eigenaar voelen van het platform? Wat is activerende content?

Een goedlopende online community kan enorm bijdragen aan het onderlinge contact tussen de gebruikers van de community. Ook kan het de mogelijkheid bieden om de dialoog aan te gaan, kennisdeling te stimuleren en online samenwerken te stimuleren. 
Ons aanbod is een (fysieke) workshop van 3 uur (inclusief een pauze) waarin de diverse onderdelen aan bod komen. Daarnaast een terugkomsessie van een uur (online via Teams) om te kijken of er nieuwe vragen zijn ontstaan, deelnemers beter de weg zijn gaan vinden en werken aan de doelstellingen van het platform. 

Aan de slag met jouw (nieuwe) community? Wil je meer weten over deze community coaching en de kosten? Stuur dan een mailtje naar juliette@mett.nl 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen