Openbare website én sociaal intranet in één Mett-platform

25-02-2022
2684 keer bekeken 0 reacties

Laat je inspireren door onze cases

Het verschil maken? De vraagstukken van organisaties worden opgelost door een juiste aanpak. Een online platform van Mett helpt ze daarbij. In de onderstaande cases beschrijven de organisaties hoe zij dit hebben gedaan.

 

 

Zorgcentrum ‘de Blanckenborg’ gebruikt één Mett platform voor verschillende doeleinden.

 Eén deel van het platform is een besloten sociaal intranet en het andere deel functioneert als openbare informatieve website. Handig, want zo bereiken zij met één platform meerdere communicatiedoelen. Met het sociaal intranet betrekken, verbinden en informeren zij hun medewerkers snel en eenvoudig. De openbare website helpt hen bij hun externe communicatie.

 

Cijfers:

  • 360 gebruikers op het intranet
  • 6600 maandelijkse paginaweergaven op het intranet
  • 18 berichten per maand bekeken door elke gebruiker
  • 12.000 maandelijkse paginaweergaven op de website

 

Adviseur Jos Wassink hielp 'de Blanckenborg'

 

Zorgcentrum ‘de Blanckenborg’

Zorgcentrum ‘de Blanckenborg’ biedt een warm thuis aan zelfstandig wonende ouderen in een rustige omgeving in Blijham. De bewoners vinden hier kwalitatief specialistische zorg, welzijn, veiligheid en geborgenheid. Het zorgcentrum creëert zo een plek waar zowel bewoners, cliënten en collega’s zich op hun gemak voelen. Met als leus: “Wij (medewerkers) werken waar bewoners wonen, bewoners wonen niet bij ons op het werk.”

 

Doel

Het zorgcentrum wil met het platform meerdere communicatiedoelen bereiken. Een sociaal intranet moet betrokkenheid en verbinding binnen de organisatie realiseren. Medewerkers moeten er makkelijk informatie kunnen delen. Daarnaast wil de organisatie via het intranet vanzelfsprekend ook medewerkers informeren, zodat ze up-to-date blijven over relevante zaken. De openbare website moet het aanbod van ‘de Blanckenborg’ kenbaar maken en het netwerk van het zorgcentrum vergroten. Bijvoorbeeld om nieuwe bewoners en cliënten, samenwerkingspartners en medewerkers aan te trekken.

 

Vertrekpunten

  • Op een interactief sociaal intranet moeten medewerkers berichten kunnen plaatsen en kunnen beantwoorden met een like of reactie.
  • Het sociaal intranet moet betrokkenheid en verbinding binnen de organisatie vergroten.
  • Het openbare gedeelte moet functioneren als informatieplatform dat het netwerk van ‘de Blanckenborg’ vergroot

Uitdagingen

  • Informatie die verzonden wordt, moet voor iedereen behapbaar zijn.
  • Er ontbrak een communicatieadviseur. Hierdoor was er niemand die een leidende rol op zich kon nemen bij de ontwikkeling van de huisstijl.
  • De vertaling van duidelijke bestaande wensen naar een nieuw systeem, waarbij wensen niet altijd exact overeenkomen met de uitvoering.
  • Er moest een bestaande website worden overgezet, dus er werd niet begonnen met een ‘schone lei’.
 

Oplossingen

Mett ontwikkelde binnen één platform zowel een besloten intranet als een openbare website voor ‘de Blanckenborg’. Zo is er één online plek waarop alle doelgroepen van ‘de Blanckenborg’ de informatie kunnen vinden die voor hen relevant is.

Het intranet faciliteert betrokkenheid en verbinding. Medewerkers herkennen elkaar in het Smoelenboek en leren nieuwe medewerkers beter kennen via de rubriek ‘Even voorstellen’.  Collega’s inspireren elkaar door het delen van verhalen, activiteiten, bewonersuitjes en interessante theatervoorstellingen, cursussen en lezingen over de zorg. Het intranet houdt medewerkers op allerlei manieren op de hoogte. Vanuit het intranet worden bijvoorbeeld nieuwsbrieven verstuurd over de coronapandemie. Ook biedt het een plek voor notulen, salarisinformatie en nieuws over de komst of het overlijden van bewoners en cliënten.

Het openbare gedeelte toont alle belangrijke informatie over het zorgcentrum aan de externe doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de woon- en werksfeer, het beleidsplan, visie en toekomstplannen, vacature-aanbod en verwijzingen naar overige relevante informatie. De website functioneert als basis van waaruit wordt verwezen naar externe (sociale media) kanalen die ook informatie delen over ‘de Blanckenborg’. De homepagina functioneert als dashboard met nieuwsartikelen, evenementen en vacatures. Ook is er een communicatiemedewerker aangenomen die een huisstijl creëerde die (onder andere) op de website kon worden doorgevoerd.

 

Resultaten

Het intranet kent inmiddels een geschiedenis aan verhalen die collega’s met elkaar delen. Een lach en een traan, overwinningen en nederlagen. Door het sociaal intranet zijn de medewerkers meer verbonden en beter op de hoogte van de actualiteiten. Tot slot draagt het intranet bij aan zelfredzaamheid. Belangrijke informatie, zoals HR-gerelateerde informatie, is er vindbaar en toegankelijk voor alle medewerkers. Zo kan men zelf antwoorden op veelgestelde vragen vinden. Op het openbare gedeelte kunnen nieuwe bewoners en hun familieleden, samenwerkingspartners en werkzoekenden zich goed oriënteren.

‘De Blanckenborg’ heeft ook plannen voor de toekomst. Zo willen ze een community ontwikkelen voor betrokkenen. Er ligt een wens voor een groep ambassadeurs die diverse communicatiekanalen van de organisatie draaiende houdt. Ook wil het zorgcentrum meer vertrouwen wekken en herkenning creëren. Bijvoorbeeld door met foto’s een gezicht te geven aan medisch personeel en via interviews en anekdotes ervaringen met ‘de Blanckenborg’ te delen.

Uit alles blijkt: het onderhouden van een intranet en website is een continu proces. Stapje voor stapje komt de organisatie dichter bij haar wensen. Hierbij houdt ze steeds voor ogen wat de doelen zijn. Door regelmatig overleg, zowel intern als met Mett, kunnen ze de stand van zaken doornemen en een plan van aanpak maken.

 

Wat vindt de klant?

"De medewerkers van Mett zorgen door hun enthousiasme, deskundigheid en betrokkenheid voor een fijne begeleiding bij het opstarten, maar zeker ook bij het verder bouwen en in stand houden van de platformen.
De communicatie gaat via korte lijnen met een snelle actie reactie. Zo worden problemen snel opgepakt en wanneer je ergens tegenaan loopt is er ruimte voor discussie en het gezamenlijk zoeken naar een passende oplossing.
Ook Mett Academy is een mooi initiatief, dat niet alleen leerzaam maar ook inspirerend is. Zo kunnen wij onszelf ook meer verdiepen in de wereld van (web)design, communities, ambassadeurs en meer."

 Kim Huiting communicatiemedewerker de Blanckenborg


Kim Huiting
Communicatiemedewerker zorgcentrum 'de Blanckenborg

 

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

0  reacties

Cookie-instellingen