Zo verleid je jouw doelgroep om online mee te doen

365 keer bekeken 0 comments

Blogs

Op deze pagina kun je blogs vinden over allerlei verschillende onderwerpen. Laat je inspireren! Wil je op de hoogte blijven als er een nieuwe blog is geplaatst? Gebruik de volgenknop bovenin als je bent ingelogd en je ontvangt een notificatie zodra er iets nieuws is geplaatst.

Soms moet je jouw doelgroep een handje helpen om interactie te triggeren. Een community, intranet of participatieplatform zonder interactie kan namelijk slechte reclame zijn. Welke functionaliteiten helpen je om de activiteit op je platform te laten ‘vliegen’?

Recent deelden we in de Mett Etalage inspirerende voorbeelden om je doelgroep online te activeren. Graag delen we de inzichten uit dit evenement met je.

1. Trigger gebruikers om mee te doen met een dynamische homepage

Bezoekers van een website zoeken naar informatie via de navigatiebalk en via de homepage. Zorg er daarom voor dat bezoekers op de homepage direct zien wat er speelt. Licht hier belangrijke content uit, zoals de laatste reacties of het meest actuele nieuws. Hiermee zien gebruikers dat er relevante activiteit is en worden ze getriggerd om door te lezen.

Een persoonlijke touch maakt het nog aantrekkelijker om zelf ook mee te doen. Kies er bijvoorbeeld bewust voor om de auteurs van reacties en verhalen ook te tonen. Een leuk voorbeeld van een homepage als dynamisch dashboard vind je op de community BroedplaatsZ. Daar nodigt de persoonlijke en dynamische homepage bezoekers uit om ook een account aan te maken op het platform.

2. Nodig gebruikers uit om te reageren via tags

Het is niet altijd fraai wanneer er om reacties wordt gevraagd, maar deze uitblijven. Om dit te voorkomen, kun je actief andere gebruikers taggen om hen te activeren. Dit kunnen zowel community managers als ambassadeurs goed oppakken. Zo kun je bepaalde onderwerpen ook extra in het zonnetje zetten. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook op het forum van de community BroedplaatsZ.

3. Geef een sneak peek met interessante content achter de inlog

Een community of participatieplatform is vaak besloten, wat betekent dat alleen geregistreerde gebruikers kunnen meedoen. Ondanks dat, wil je wel mensen motiveren om een account aan te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door bezoekers een sneak peek te geven van ‘wat zij missen’.

Je kunt bepaalde activiteit in de community zichtbaar maken voor iedereen, maar de voorwaarde stellen dat een account vereist is om mee te kunnen doen. Of gebruik quotes van communityleden over de meerwaarde van de community, die zichtbaar zijn voor niet-ingelogde bezoekers.

Een platform dat dit doet, is Ruimte om te Leven Helmond. Op de homepage vind je quotes van communityleden over wat de community voor hen betekent. Zo triggeren zij niet-ingelogde bezoekers om een account aan te maken.

4. Toon resultaten

Nieuwe bezoekers krijgen een goed beeld van een besloten community door mooie cijfers uit de community openbaar te delen. Denk aan cijfers over de activiteit in de community of de informatie die daar gedeeld wordt. Dit kan je doelgroep overtuigen van de relevantie van de community. Een mooi voorbeeld hiervan zie je op de community Behavioural Insights Netwerk Nederland (BINNL). In een opvallend kader delen zij de aantallen communityleden, gedeelde gedragsinterventies, forumberichten en forumreacties.

 

5. Toon namen en rugnummers

Maak het platform persoonlijk door te laten zien wie er achter het platform zitten: een communitymanager, omgevingsmanager, projectteam, initiatiefnemers of ambassadeurs. Hiermee zien bezoekers dat er een drijvende kracht achter het platform zit en hebben ze een beeld bij de personen die zij kunnen benaderen voor vragen. Dit zorgt voor vertrouwen in de afzender en nodigt dan ook uit om aan de slag te gaan.

Maak het platform ook persoonlijk door (succes)verhalen te delen vanuit je doelgroep. Dit vergroot de kans dat je content bezoekers aanspreekt, omdat bezoekers zich dan sneller aangesproken kunnen voelen of een vergelijking zien.

Op de Start & Go community zie je van beide aspecten een mooi voorbeeld. Er is een duidelijke en zichtbare rol voor de community manager, die zichzelf voorstelt en door het hele platform een actieve rol heeft. Daarnaast delen ondernemers hun successen en uitdagingen op de pagina ‘Ondernemers aan het woord’. Ondernemers zijn ook de doelgroep van het platform, waardoor de kans groot is dat zij hier herkenbare verhalen vinden.

Wil je meer handige tips en tricks voor jouw platform? In ons overzicht van evenementen zie je welke evenementen er op de planning staan en kun je jezelf aanmelden.

Images

Bekijk ook

0  reacties

Cookie settings
Close cookie-settings

Cookie settings

This website uses cookies. Read more about cookies in our cookieverklaring.


These cookies never collect personal data and are necessary for the correct functioning of the website.

These cookies collect data so that we gain insight into the use and can further improve this website.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.